• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29056
+
-

نگاه انتفاعی؛ آسیب جدی  به فعالیت موسسه‌های قرآنی

180 موسسه و تشکل قرآنی مجوزدار در آذربایجان غربی فعال است

 طاهره زینالی| ارومیه – خبرنگار:

آذربایجان غربی دارای 180 موسسه و تشکل قرآنی مجوزدار است که این موسسه‌ها به علت وجود برخی مشکلات نتوانسته‌اند در تقویت فرهنگ قرآنی جامعه نقش‌آفرین باشند. نبود منابع مالی، بی‌برنامگی و ضعف مدیریت از بازدهی عملکرد موسسه‌ها و تشکل‌های قرآنی کاسته و حتی باعث تغییر روند فعالیت آنها و برگزاری کلاس‌ها و برنامه‌های غیرقرآنی شده است.


موازی‌کاری موسسات

مسئول اتحادیه موسسه‌ها و تشکل‌های قرآنی آذربایجان غربی می‌گوید: اگر امروزه اولویت خانواده‌ها در آموزش فرزندانشان زبان خارجی، ورزش و موسیقی است و آموزش قرآن در آخر فهرست برنامه‌ریزی برای فرزندانشان است، مشکلی فرهنگی است که به موسسات قرآنی باز‌می‌گردد، چراکه نتوانسته‌اند فرهنگ قرآنی را در جامعه نهادینه کنند؛ البته دولت‌های مختلف هم این احساس نیاز را در جامعه ایجاد نکرده‌اند و هر کدام پادزهری زده و رفته‌اند.

« محسن ‌رضایی» ادامه می‌دهد: اتحادیه موسسه‌ها و تشکل‌های قرآنی استان یک اتحادیه بی‌پول، کم‌امکانات و با هویت حقوقی پایین است که جایگاه آن در مقایسه با سایر اتحادیه‌ها خیلی ضعیف است.
وی با اشاره به فعالیت ۱۸۰ موسسه مجوزدار از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان اظهار می‌کند: تشتت در صدور مجوز موسسه‌های قرآنی و موازی‌کاری در عرصه قرآنی از مشکلاتی است که باعث پراکندگی در توزیع اعتبارات، عقب‌ماندگی موسسه‌های مالی و نبود بازدهی مناسب شده است.


برگزاری کلاس‌های آموزشی متفرقه 

رضایی درباره مشکل اصلی موسسه‌ها و تشکل‌های قرآنی استان می‌گوید: بزرگ‌ترین درد و مشکل این است که در زمان صدور مجوز کمترین توجه به بحث‌های قرآنی به‌ویژه از سوی سازمان تبلیغات اسلامی صورت نگرفته است و مدیران موسسه‌ها با نگاه انتفاعی به راه‌اندازی موسسه‌ها روی آورده‌اند. همین تفکر از اعتماد خانواده‌ها به موسسه‌های قرآنی کاسته و کیفیت کار را پایین آورده است. وی بیان می‌کند: تعداد بالای موسسه‌های قرآنی و تجمیع آنها در مناطق خاص موجب کم‌رونق شدن کلاس‌های قرآنی شده و موسسه‌ها و تشکل‌های قرآنی برای این‌که اعضای ثابت جذب کنند به برگزاری کلاس‌های زبان، کامپیوتر و سایر فعالیت‌های غیرقرآنی روی آورده‌اند. بیشتر موسسه‌ها و تشکل‌های قرآنی در مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر راه‌اندازی شده است که البته برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موثر است، اما از آنجا که خانواده‌ها توان مالی برای نام‌نویسی فرزندانشان در کلاس‌ها را ندارند، این موسسه‌ها در اداره امور خود با مشکل مواجه می‌شوند.

مسئول اتحادیه موسسه‌ها و تشکل‌های قرآنی آذربایجان غربی اظهار می‌کند: در حال حاضر اتحادیه موسسه‌ها و تشکل‌های قرآنی استان دفتر کاری ندارد و با این اوصاف چگونه می‌توان برای حل مشکل موسسه‌های قرآنی گامی برداشت؟ این مسئول تاکید می‌کند: به طور میانگین در هر ترم آموزشی 3 هزار نفر تحت پوشش آموزش‌های قرآنی قرار می‌گیرند اما به علت بی‌پولی، بی‌برنامگی و همچنین مدیریت‌های غیرمتخصص، کار در این حوزه بسیار سخت است که باید فکری به حال آن کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید